Springbreak! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Caroline Schoofs - WaarBenJij.nu Springbreak! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Caroline Schoofs - WaarBenJij.nu

Springbreak!

Blijf op de hoogte en volg Caroline

08 April 2014 | Taiwan, Taipei

Hallo!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen. Voor de springbreak heb ik weinig spannende dingen gedaan en veel gedaan voor school (jaja, ook dat moet af en toe).
En toen kwam de springbreak... Ik ben met Sema, een nederlands meisje, 9 dagen naar Thailand geweest!. Het was echt heel gaaf en in korte tijd hebben we best veel gezien.
Ik heb volgens mij nog nooit zo weinig meegenomen op vakantie. slechts een rugzakje met een kleine 6 kilo:). We hadden ook nog niks geboekt of gepland voor de reis, maar dat is gelukkig allemaal goed gekomen.
Vrijdagnacht vertrokken we vanuit Taipei naar Bangkok waar we zaterdagochtend aankwamen. Dit was wel echt een enorm verschil, want waar het zo schoon is in Taipei lopen er ratten en ligt er veel afval in Bangkok. Met een longtailboot over de rivier kwamen we aan bij Wat Po, met de 45 meter lange liggende Buddha. Deze Buddha, maar ook de gebouwtjes eromheen waren heeeel mooi. We wilden hierna de grandpalace bezoeken maar die was gesloten dus zijn we op zoek gegaan naar een hostel. we waren een beetje verdwaaald dus zijn we met een tuktuk gegaan. We hadden al vrij snel iets gevonden, voor slechts 3,50 pp. Vlakbij khaosanroad, maar niet heel erg schoon. Savonds hebben we een beetje rondgelopen en op terrasjes gezeten.
De dag erna besloten we Bangkok te verlaten en de trein naar Ayutthayha te pakken, ongeveer 1:40 voor slechts 40 cent. Dit stadje staat bekend om zijn vele mooie oude tempels/ruines. Ik vind dit mooier dan de glimmendetempels in de rest van het land. We hebben fietsen gehuurd en zijn zo langs verschillende tempels gefietst, helaas was veel dicht. Naast deze tempels was er niet heel veel te doen, en vooral savonds niet. Dat maakte voor ons niet uit want savonds 9 uur, namen we de nachttrein naar Chiang Mai. De trein was eigenlijk beter dan verwacht, iedereen had een bedje met gordijntje ervoor en was best comfortabel, op de airco na.. Dus elk uur werd ik wakker omdat mijn voeten als ijsblokjes aanvoelden. Maandagochtend kwamen we aan in Chiang Mai en wilden we eerst naar een hotel. Op het busstation stonden mensen hotels te promoten en besloten we maar met een van hun mee te gaan. Ik ging ervanuit dat we hotel niks zou zijn maar het was best luxe. We hadden een ruime kamer, met handdoeken en een warme douche (nee, die luxe hadden we niet altijd) en zelfs een zwembad. En alsnog kostte het 5 euro pp. In Chiang Mai was het nog een beetje warmer dan Bangkok, dus hebben we naast het bezoeken van verschillende tempels, veel gezeten en niks gedaan. Savonds zijn we naar de night bazaar gegaan, dit was een enorme avondmarkt.
De ochtend daarna moisten we om 6:30 klaar staan om te gaan ziplinen. Na een stukje rijden kwamen we aan in de jungle. Daar hebben we stukken gelopen en zijn we van boom naar boom gevlogen. Rond de middag waren we weer terug in het hotel en zijn we naar de dierentuin gegaan. Absurd hoe dicht je bij de dieren kon komen. De giraffe, nijlpaarden en een olifant kon je zelfs aanraken. Ook hebben we uitgezocht wat we de rest van de dagen konden doen. we zaten helemaal in het noorden, maar wilden ook graag naar de stranden in het zuiden. We hadden of de optie, terug met nachttrein naar Bangkok en dan nachtbus naar krabi, maar dit zou 24 uur duren. Met het vliegtuig was toch een betere optie.
Woensdagochtend vlogen we dan naar Krabi, ongeveer 2 uurtjes. We hebben eerst weer een hotelletje opgezocht en onze rugzak achtegelaten. Daarna hebben we gewoon een beetje rondgelopen want in Krabi zelf is niet heel erg veel te doen. De ochtend daarna wilden we met de boot naar railay beach. We waren nog redelijk vroeg maar dit was niet zo heel slim. Het is nu laagseizoen in Thailand, maar alsngo gaan de bootjes pas als er 8-10 mensen in zitten. en toen wij aankwamen, zaten er slechts twee mensen te wachten waarvan er een afhaakte. Uiteindelijk konden we gaan, en het was het wachten waard. Railay beach is een paradijslijk strandje zoals je vast wel kent van de fotos. Je kon heel makkelijk tussendoor van oost naar west lopen, mar wij wilden graag naar tonsai beach. Er waren opties: of een lange weg door de jungle lopen, of door de Bergen klimmen. We kozen voor het tweede en vroegen waar we heen moisten, nou de vrouw wees naar de zee en rotsen, geen pad te zien. Maar, blijkbaar was dat het pad: stukje door het water lopen, dan de rotsen op klimmen. En dat ook nog op blote voeten. Vanaf daar konden we een stuk de jungle in lopen en hebben we een luxe bungalow genomen: een bamboehutje met alleen steenkoud water, geen wifi, en alleen tussen 6 uur savonds en een uur snachts stroom (lampje). Daarna zijn we naar phranangbeach gelopen, waar verschillende grotten zijn. Daar zijn we ook geklommen naar een uitzichtpunt. Jaja, geklommen. Het was vrij steil maar er was een touw waar je je aan kon vasthouden. En het uizticht was mooi.. Savonds waren we nog op phranang beach en omdat het water zo ver was teruggetrokken konden we naar andere eilandjes/rotsen lopen. Het begon echter al aardig donker te worden en ik was bang dat we terug moisten klimmen naar ons strand, in het donker, zonder zaklamp, op blote voeten.. nee geen fijn idee. Maar wat bleek, omdat de zee dus zo ver was teruggetrokken, hoefden we niet door de Bergen, maar konden we eromheen lopen. Ook dit was niet heel makkelijk omdat het allemaal glibberige stenen waren.
Sochtends werden we lekker wakker in de natuur, met geluiden van de vogeltjes en insecten, en met een beestje kruipend over mijn rug, iieeeuuhw.
Sochtends wilden we weer op tijd naar krabi, maar er warenvrijwel geen mensen op het strand, en niemand die naar krabi wilden. Dus wachten op een volle boot had wel de hele dag kunnen duren.. We besloten naar ao nang te gaan, dat ligt aan de andere kant. Er waren gelukkig wel wat mensen die daar heen wilden dus hoefden we niet heel lang te wachten. Vanuit daar hebben we gelijk een busje gepakt naar krabi. In krabi aangekomen hebben we weer een hotel gezocht en daarna scooters gehuurd. We hebben een heel eind gereden totdat we aankwamen bij een national park en niet meer verder konden op die weg. Daar zijn we binnen gegaan en naar een waterval gelopen. Op onze weg kwamen we ook langs een grot met een grote Buddha erin, heel mooi/. Op de terugweg wilden we ook naar andere grotten, we redden een modderig weggetje in, maar die bleek zo lang te zijn dat we maar zijn omgedraaid. Twee jongens redden ons voorbij en seined dat we hun moesten volgen, we wisten niet of we dat moisten vertrrouwen of niet. Maar, toen zagen we dat er net een olifant aankwam op de weg die zij in waren geslagen dus hebben wij maar dezelfde weg teruggepakt. Op zaterdag hebben we niet veel meer gedaan, en om 16 moeste we op weg naar het busstation voor de nachtbus naar Bangkok. Ook de nachtbus was best comfortabel, en rond 4:30 sochtends kwamen we aan in Bangkok. We dachten later aan te komen dus hadden we eerst maar een hotel genomen om nog even te slapen en spullen achter te laten. We wilden nu de grand palace wel bezoeken, maar helaas weer niet gelukt. In plaats daarvan zijn we naar de chattuchak weekend markt gegaan. Dit was een hele leuke grote markt, met meer locals dan toeristen.
Om 11 savonds warden we opgehaald met een busje om naar het vliegveld te gaan. De vlucht was pas om 7 uur, maar we hoopten op het vliegveld te kunnen slapen. Dit lukte helaas niet omdat het hier ook steenkoud was. Toen we in het vliegtuig zaten viel ik dan ook gelijk in slaap. Toen ik wakker werd, dacht ik dat we nog op moisten stijgen , maar dat had ik gemist. We waren blijkbaar al meer dan een uur aan het vliegen.. De gemiste nachtrust heb ik inmiddels al weer ingehaald:) Kleren zijn al weer gewassen en mijn spullen opgeruimd. Morgen Mogen we dan weer naar school!
Helaas ook slecht nieuws, mijn plantjes hebben de vakantie niet overleefd.
Nou dat was het dan weer. Foto's zal ik op facebook zetten:)

xxx

• 08 April 2014 - 18:50